17.05.2017

Tulevaisuuden palvelujohtaminen ja asiakaselämys - Luksusta?

Suomi on muuttumassa insinööritaloudesta palvelutalouteen. Suomeen tarvitaan uudenlaista palveluosaamista ja -älyä. Meiltä löytyy erinomaisia tuotteita ja palveluja, jotka vain odottavat niiden kaupallistamista huipputuotteiksi.

Palveluosaamista tarvitaan kaikissa yrityksissä – tarvitaan syvällistä osaamista ja ymmärrystä asiakkaan tarpeista. Asiakasta ei enää ajatella passiivisena vaan aktiivisena toimijana. Asiakkaan roolin muuttuminen vaatii myös yrityksen henkilöstön osaamisen kehittämistä. 

Henkilöstöjohdolla on ratkaiseva rooli, miten asiakaskokemuksen johtamisen viedään käytäntöön. Digitalisaatio ja robotisaatio muuttavat työprosesseja ja ihmisen työrooli muuttuu koko ajan organisaatioissa. 

Esimiehen rooli palvelujohtamisessa on edistää palvelun tason kehittämistä ja sen laadun ylläpitämistä. Yrityksen palvelustrategiaa toteutetaan uudenlaisella johtamisella, jossa asiakaslupaus lunastetaan ja jopa ylitetään päivittäin.

Arjen luksus on mahdollisuus kaikille suomalaisille yrityksille, jotka haluavat olla toimialansa parhaimmistossa. Arjen luksus on erinomainen keino lähteä kehittämään tuotteille ja palveluille lisää hintaa. Hintakilpailun sijaan kilpaillaan korkealaatuisella osaamisen konseptilla ja palvelun laadulla. Kukapa ei haluaisi kasvattaa liikevaihtoa?

Menestyvien yritysten palvelustrategioita yhdistääkin halu korkeaan laatuun ja huippusuoritukseen. Näiden yritysten ytimessä on myös halu palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin – luksuspalveluasenteella! Täydellinen palveluelämys syntyy pienten yksityiskohtien ja hienovaraisten nyanssien johtamisella. Yrityksen asiakaspolun jokainen yksityiskohta on mietitty ja loppuun asti hiottu.

Esimerkkinä asiakasyrityksemme, jossa konsepti ja laatu ovat huippuunsa hiottuja  - Classic Pizza Restaurant/Hangon Makaronitehdas. Yritys tekee pizzaa korkealaatuisista raaka-aineista ja Michelin-kokkien resepteillä. Ravintolat luovat ylellisyyttä myös yhdistämällä shampanjan ja pizzat. Classic Pizza Restaurants on luonut arjen luksusta, johon monilla kuluttajilla on varaa. Yritys voitti Kasvu Openin 2016 jo toimivien yritysten Start again -sarjan.

Tuomariston mukaan yritys on kiinni trendissä, jossa kulutetaan vähemmän, mutta parempaa. Tuote ei kilpaile hinnalla, vaan arjen luksuksella.

 

Kristiina Palmgren, KM, eMBA ja Satu Väkiparta, KTM ovat suomalaisen luksusliiketoiminnan kehittäjiä ja kouluttajia. He ovat Suomen ensimmäisen luksusklusteriohjelman perustajia, Haaga-Helian luksuskouluttajia sekä Greetings From Luxury Finland Start Up -yrityksen osakkaita. Molemmat ovat pitkän linjan yritysvalmennuksen ja yrittäjyyden osaajia.

”Kolme vuotta sitten aloimme puhua ääneen luksuksesta. Pohdimme itse, mitä on suomalainen luksus ja onko sitä. Oivalsimme, että koko Suomi on täynnä luksusta! Autamme suomalaisia yrityksiä löytämään oman luksuksensa.

Me uskomme, että luksustuotteet ja – palvelut tulevat olemaan Suomen kansantalouden pelastava pala. Me myös uskomme suomalaisiin ekonomeihin kaupallistajina, joiden avulla suomalaisten tuotteiden ja palveluiden jalostusastetta ja – arvoa.

www.glf.fi
https://www.facebook.com/greetingsfromluxuryfinland/
http://greetingsfromluxuryfinland.blogspot.fi/